Josef Rotter
* 12.5.1856 (Pulkava) - † 26.11.1932 (Baden)
Josef Rotter starší byl novojičínský podnikatel, továrník, zakladatel továrny na svítidla a komunální politik. 23. dubna 1877 byl odveden k c. k.pěšímu pluku č. 4 Hoch- und Deutschmeister, kde 1. října téhož roku nastoupil. Vyřazen byl 26. srpna 1878.
Následující rok v únoru již byl vedoucím mistrem v dílně Julia Šustaly v Kopřivnici, kde se vyráběly kočárové svítilny. Poté se rozhodl zřídit si svou firmu v Novém Jičíně, což učinil vlastní žádostí k c. a k. Okresnímu hejtmanství v Novém Jičíně. Bylo jí vyhověno a Josef Rotter si v září pronajal místnosti na Dolnobranské ulici č. 20, kde ve dvoře domu č. p. 657 zakládá svou firmu. Dne 4. října 1879 ve své dílně zahájil činnost.
Jeho firma se zpočátku zaměřovala na výrobu kočárových lamp, následně svítidel pro motorová vozidla, lokomotivy a železniční dopravu. Později se firma stala dodavatelem světlometů pro tuzemské a zahraniční výrobce.
V roce 1884 získal pozemky v obci Šenov. O dva roky později zde byly vystavěny tovární budovy. Na jaře 1892 se pokračovalo v rozsáhlé výstavbě závodu včetně správní a obytné části. Došlo také k modernizaci strojů.
V roce 1898 si Josef Rotter zažádal o udělení dvorního titulu. Žádosti nebylo vyhověno z důvodu radikálního německého nacionálního smýšlení. Druhá žádost o udělení titulu c. a k. dvorního dodavatele z roku 1903 byla také zamítnuta. Až výnosem prvního hofmistra Jeho c. a k. Apoštolského Majestátu Rudolfa knížete von und zu Liechtenstein ze dne 10. února 1906 přinesl konečné udělení titulu "Hoflaternenfabrikant" Josefu Rotterovi, továrníku ze Šenova.
Vynález acetylenové svítilny umožnil Josefu Rotterovi rozšířit výrobní program. Její světlo bylo dvacetkrát vydatnější než světlo tehdejších petrolejových lamp. Hlavním odběratelem acetylenových svítilen byl stát, který je používal pro své železnice. Vedle toho vyráběl Rotterův podnik svítilny pro povozy, kočáry a na náhrobky. Po roce 1906 nastává další konjunktura továrny Josefa Rottera. Vedle sortimentu produktů pro automobilový průmysl do závodu proudily četné zakázky z Vídně. Ještě před první světovou válkou na podzim roku 1913 pracovalo u firmy Rotter mezi 60 - 80 dělníky.